Педагогічна діяльність

Організація групової роботи за методом "фішбоун"  як засіб оптимізації освітнього процесу

Сучасні тенденції освіти вимагають, щоб заняття у школах вирізнялися практичною спрямованістю,щоб учень не просиджував пасивно на уроках, а був активним учасником навчального процесу.
Сучасна освіта – це важливий чинник розвитку особистості, це невід'ємна частина соціокультурного середовища, в якому живе і розвивається дитина. Новітніми тенденціями сучасного етапу розвитку загальної середньої освіти є те, що нам, педагогам, варто враховувати  інтереси і потреби окремого учня і суспільства в цілому; розвивати здібності дитини, створювати на уроках ситуації,максимально наближеними до життя, у котрих учень, а в майбутньому доросла зріла людина вміла б знайти шлях вирішення проблеми, проаналізувати ту чи іншу ситуацію та зробити певні висновки. Головна роль учителя  в сучасній школі – це роль керівника-наставника, який організовує та сприяє процесу навчання учнів,допомагає школяреві вчитися та виховує незалежного користувача мовою. Завдання школи сьогодні полягає в тому, щоб навчити учнів планувати свою інформаційну та інноваційну діяльність і здобувати знання самим, сформувати творчий підхід до використання знань на практиці (найкраще цьому  сприяє вміння подати, відстояти та реалізувати власний проект чи ідею). А щоб цього навчитися робити, потрібно відходити від традиційних методів роботи, впроваджувати і застосовувати інноваційні підходи, щоб учень вмів керувати своїми знаннями.
На уроках англійської мови я часто практикую парну та групову роботу.Такий  спосіб діяльності значно збільшують кількість та тривалість учнівського мовлення: 15-20 школярів розмовляють одночасно, замість 1-2. Парна та групова робота дозволяють учням вільно використовувати мову, а також заохочують їх до співпраці, допомагати один одному у вивченні мови. Оскільки контроль з боку вчителя практично непомітний, робота в парах та групах змушує учнів зосереджуватися і брати активнішу участь у виконанні завдання.
Одним з методичних прийомів, який можна використовувати в групах, є прийом «Фішбоун». Дослівно він перекладається з англійської як «Рибна кістка» або «Скелет риби» і спрямований на розвиток критичного мислення учнів в наочно-змістовній формі. Суть цього методичного прийому – встановлення причинно-наслідкових взаємозв'язків між об'єктом аналізу і вчинення обґрунтованого вибору. Додатково метод дозволяє розвивати навички роботи з інформацією і вміння формулювати і вирішувати проблеми.
Що таке «фішбоун»?
В основі «фішбоуна» – схематична діаграма в формі риб'ячого скелета. У світі така діаграма широко відома під ім'ям Ішикави (Ісікава) – японського професора, який і винайшов метод структурного аналізу причинно-наслідкових зв'язків. Схема «фішбоун» є графічним зображенням, що дозволяє наочно продемонструвати певні в процесі аналізу причини конкретних подій, явищ, проблем і відповідні висновки або результати обговорення.
Схеми «фішбоун» дають можливість:
·        організувати роботу учасників в парах або групах;
·        розвивати критичне мислення;
·        візуалізувати взаємозв'язку між причинами і наслідками.
Складання схеми «фішбоун»:
Схема «фішбоун» може бути складена заздалегідь. Із застосуванням технічних засобів її можна зробити в кольорі. При їх відсутності використовується звичайний ватман або щоденний інструмент вчителя – кольорову крейду.
Залежно від вікової категорії учнів, бажання і фантазії вчителя схема може мати горизонтальний або вертикальний вигляд. Суть прийому «фішбоун» форма схеми не змінює, тому особливо не має значення. Для молодшого шкільного віку підійде більш природна форма риби – горизонтальна

Схема включає в себе основні чотири блоки, представлені у вигляді голови, хвоста, верхніх і нижніх кісточок. Сполучною ланкою виступає основна кістка, або хребет риби.
Голова – проблема, запитання або тема, які підлягають аналізу.
Верхні кісточки (розташовані праворуч при вертикальній формі схеми або під кутом 45 градусів зверху при горизонтальній) – на них фіксуються основні поняття теми, причини, які привели до проблеми.
Нижні кісточки (зображуються навпаки) – факти, що підтверджують наявність сформульованих причин, або суть понять, зображених на схемі.
Хвіст – відповідь на поставлене запитання, висновки, узагальнення.
Прийом «фішбоун» передбачає ранжування понять, тому найбільш важливі з них для вирішення основної проблеми у своєму розпорядженні ближче до голови. Всі записи повинні бути короткими, точними, лаконічними і відображати лише суть понять.
Застосування методу «фішбоун» на уроці.
Схема «фішбоун» може бути використана в якості окремо методичного прийому для аналізу будь-якої ситуації, або виступати стратегією цілого уроку. Найефективніше її застосовувати під час уроку узагальнення і систематизації знань, коли матеріал за темою вже пройдено і необхідно привести всі вивчені поняття в струнку систему, що передбачає розкриття і засвоєння зв'язків і відносин між її елементами.
Так, учням пропонується інформація (текст, відеофільм) проблемного змісту і схема «фішбоун» для систематизації цього матеріалу. Роботу щодо заповнення схеми можна проводити в індивідуальній чи груповій формі. Важливим етапом застосування технології «фішбоун» є презентація отриманих результатів заповнення. Вона повинна підтвердити комплексний характер проблеми у взаємозв'язку всіх її причин і наслідків. Іноді при заповненні схеми учні стикаються з тим, що причин обговорюваної проблеми більше, ніж аргументів, які підтверджують її наявність. Це виникає внаслідок того, що припущень і в житті завжди більше, ніж підтверджуючих фактів. А тому деякі нижні кісточки можуть так і залишитися незаповненими. Далі в ході уроку вчитель самостійно визначає дії – пропонує або і далі досліджувати проблему, або спробувати визначити її рішення.
Оволодівши технологією «фішбоун», вчитель може з успіхом її застосовувати на будь-якому уроці. Найбільш популярною вона є серед вчителів-філологів або істориків. 
Форми роботи на уроці:
Індивідуальна робота. Для всіх учнів звучить однаковий текст для аналізу і перед кожним ставиться мета – заповнити схему «Риб'ячий скелет» протягом 10 хвилин. Потім проходить обговорення результатів, обмін думками і заповнення загальної схеми на дошці.
Робота в групах. Кожна з груп отримує свій текст. Читання тексту відбувається індивідуально, а його обговорення – в групах. Загальна схема «фішбоун» заповнюється на основі думок груп.
Приклад  використання технології «фішбоун» на уроці англійської мови у шостому класі( з власного досвіду):
Тема уроку ’’Kinds of sports ‘’(види спорту).
Клас заздалегідь розділений на три групи.
Повідомляємо учням тему уроку та доводимо до відома, що сьогодні ми будемо розглядати такі три спортивні ігри: регбі (rugby), сокер (soccer) та крікет (cricket). Вони відомі у світі, їх грають у Англії як дорослі, так і діти. Пропонуємо дітям переглянути презентацію англійською мовою,у якій описано усі ігри, тексти (для кращого розуміння) супроводжуємо картинками та відео з інтернет-ресурсів. Після цього презентуємо на дошці ”нашу рибку” .

У нас вона намальована на звичайному ватмані, де голова – тема уроку, верхні кісточки скелета – назви трьох ігор,які виступають у даному випадку проблемами для нас, нижні кісточки та хвіст рибини-порожні. Формулюємо учням завдання:





—Now,tell me the  differences between these three games:rugby,soccer and cricket.( Знайдіть різниці між цими трьома грами.Відповіді(коротко) напишіть на розданих вам аркушах.Потім навпроти кожної гри-впишіть свою відповідь).
—And what are the common things?(Знайдіть,що є спільне між цими видами спорту.Відповіді напишіть у хвості рибини.)
Учням дається певний час для опрацювання,аналізу та обговорення інформації  в групах.

Після того, як учні виконали завдання,переходимо до обговорення відповідей та заповнення нашої діаграми.

Отже,
Ø навпроти регбі (rugby) діти написали :the game can be played with hands and feet (гру, на відміну від гри у сокер, можна грати і руками і ногами);
Ø навпроти сокер(soccer):the game can be played only with feet and a head (гру грають лише руками і головою);
Ø навпроти гри в крікет (cricket) діти відповіли:cricket is a bat-and- ball game (гра,яку грають за допомогою м’яча і бити, але не жодної частини тіла).

У хвості рибини діти презентували ті факти,які,на їхню думку,поєднують усі три види спорту. Усі ігри є командними (team games),всі вони граються за допомогою м’яча (ball games), ігри влаштовують не у приміщенні,а на свіжому повітрі, то – це (outdoor games) і усі ігри проводяться у спеціально відведеному місці,тобто на спортивному полі(field games).
Таким чином, прогалини у скелеті рибини, шляхом опрацювання і аналізу інформації, повністю заповнені. Діти знайшли спільне та відмінне, сформували короткі відповіді, здобули знання та зробили висновки.


План-конспект уроку у 7 класі за темою "All about food"

Тема:       All about food.Healthy and unhealthy food.(Все про їжу.Корисна і шкідлива їжа).
Мета: активізувати та закріпити вивчені ЛО.Удосконалювати уміння усної та писемної взаємодії,уміння зорового сприймання та сприймання на слух;
-розвивати комунікативні здібності,міжкультурні зв’язки та вміння орієнтуватися у мовній ситуації;
-навчати осмислювати,оцінювати та систематизувати отриману інформацію;
-виховувати увагу,спостережливість,уміння чітко виконувати інструкції вчителя,стимулювати та підтримувати інтерес до вивчення іноземної мови.
Очікувані результатати: на кінець уроку учні чітко розуміють про важли-
вість вживання корисної їжі для здоров»я.
                     Хід уроку
І.Привітання.
ІІ.Уведення в іншомовну атмосферу.
1)Англійські прислівя про їжу.Слайд 3.
Т.1.What is your favourite food?
2.What is your favourite fruit?
3. What is your favourite vegetables?
4.What about meal? What kind of meal do you like?
5.Do you take any food to school?
6.Do you buy any snacks during the breaks?
7.How do you think?This group of food is healthy or unhealthy food?
III.Повідомлення теми, мети уроку.Слайд 1.
IV.Основна частина уроку.
1.Розвиток уміння усної взаємодії.(Робота в парах).Слайд 2.
T1. What do you prefer tea or milk?
T2.I prefer……..
2.Розвиток уміння зорового сприймання(робота в групах) .Клас розділений на три групи.Учні читають текст,перекладають та виконують поставлене завдання.                            Healthy and unhealthy food
It is important to eat food that is good for you.You need seven things in your food.There are carbohydrates,
which gives you energy. Potatoes and bread are high in carbohydrates and so are sugar,pasta and rice.You also need protein and fats.They give you energy too.Meat,fish and other high-protein foods help you to grow.The other four things you need are vitamins,minerals,fiber and of course water.        Lemons,oranges,apples and pears are rich in vitamins. There are vitamins in vegetables too. You need them for your eyes,bones,hair and skin.Minerals are good for your bones and teeth.We can find minerals in milk,cheese,eggs and vegetables of course.Food with fiber in them,like nuts and cereals,help to clean the the body inside.You should drink lots of water every day.
       It can be bad for you to eat lots of sweets and cakes.Some foods like burgers and chips,have a lot of fat and salt in them.This can be bad for you,so don’t eat too many of them.Don’t eat crisps and peanuts between your meal.Don’t skip your breakfast it it the most important meal for you.

T.Your task is:read and translate the text.Write some advices or recommendations about healthy food. What food should we eat  to stay healthy?
What food is good for our body?
What food is bad for us?
Why vitamins and minerals are so important?
3.Зміна виду діяльності.Гра”Change plays if……….”
4.Розвиток уміння писемної взаємодії.(Розпізнати,прочитати,перекласти слова.З поданих слів скласти словосполучення та записати їх у зошит).Слайд 4.
5. Розвиток уміння сприйманя на слух(учні дивляться відео англійською мовою.)Answer the questions:
1.What dish is the girl cooking?
2.What ingredients does she use?
V.Підведення підсумків уроку.Оголошення та мотивація оцінок.

VI.Прощання.

Презентація до уроку

It's time to have tea(англійські традиціі чаювання)

Tea Time

Hobbies and free time(хоббі та вільний час)

План-конспект уроку у 5 класі

Hobbies and free time
Тема:формувати мовну компетенцію та удосконалювати навички зорового сприймання,
Сприйманння на слух , усної та писемної взаємодії з опорою на лексико-граматичні структури. :   Розширити знання дітей за темою «Хоббі та інтереси».      
   Розвивати творчий потенціал учнів, пам’ять, увагу та вміння  висловлювати свою думку.
   Виховувати культуру спілкування і колективної співпраці, працьовитість. стимулювати і підтримувати інтерес до вивчення іноземної мови.
  
Хід уроку.
I.Greeting.
II.Warm-up.
a) phonetic drill:
  The day is bad.Sam is sad.
It’s a pity,but Lilly is in the city.
A black cat sat on the mat and ate a fat rat.
East or West-home is best.
b) T. Why do you learn English?
P.1 I learn English  because I want to visit other countries.
P.2 I learn English because I want watching films in English.

III.The main part of the lesson.
T.Try to find out the topic of the lesson.Each fourth letter of these words is not used.
Look at the board.
  (Презентація)
Hobbnies abnd frkee tidme
So,the topic of our lesson is “Hobbies and free time”.
 What kinds of hobbies do you know?
1. Let’s fill in a mind-map:
   (міні слайди)

Collecting things:  collecting coins,badges,balls,books,CDs,stamps,ecs.
Doing things:gardening,travelling.dancing,fishihg,listening to music,playing sport,ecs.
Learning things:reading,going to the art galleries,museums,cinemas,watching TV, ecs.
Making things:drawing,painting,cooking,handicrafts,ecs.

2.Speaking. Now ,let’s work in groups of two.Ask each other: “What do you do in you free time?”
(Робота в групах.Учні запитують один одного:Чим ти займаєшся у свій вільний час?)
P1. I like dancing and singing.
P2.I like doing sport.
P3.I like fishing and doing sport.

3..Listening and reading.
 a) open your books at page 76,Ex.3(Звучить аудіозапис ).Робота з текстом.
b) hope you know each other very well.Let’s check up it.I’ll tell you a story about the hobby of our friends from your class.
Try to guess their names.
Text”These two pretty girls are fond of dancing.Who are they?What are their names?
(На  презентації фото дівчат-учениць 5-а класу у танцювальній залі.)

 4. Moving  game.(Інтерактивна граКарусель Клас ділиться на дві групи:перша група  є рухомою,друга-ні.Вчитель нерухомій групі роздає  невеличкі аркуші,на яких написано одне з хоббі,учні з рухомої групи ,маючи в руках порожні аркуші паперу,переміщаються на одного вперед,таким чином даючи відповідь на запитання
кожного учня з нерухомої групи і отримуючи один бал з кожну правильну відповідь.
Наприкінці гри вчитель запитує в учнів,в кого скільки плюсів,тобто правильних відповідей.)
IV.Підведення підсумків уроку.
Today we have got a lot of information about hobbies. Why do we need hobby?
Express your ideas,please.
P.Hobbies make our life more interesting and colorful.

Without hobbies our life will be empty and boring.ect.
Hobbies(презентація)

Royal family

Немає коментарів:

Дописати коментар